استودیو جیبلی، که توسط هایائو میازاکی، نویسنده و مانگاکای ژاپنی چیره دست، بنیان‌گذاری شده است، سهام کنترلی خود را به تلویزیون نیپون می‌فروشد.

هایائو میازاکی بنیان گذار استودیو جیبلی، شرکت سازنده کارتون ژاپنی معروف The Boy and The Heron (پسرک و هرون) ، سهام کنترلی خود را به شبکه تلویزیونی ژاپنی نیپون (NTV) خواهد فروخت. این دو شرکت اعلام کرده‌اند که استودیو جیبلی به‌عنوان یک شرکت تابعه در اختیار نیپون تلویزیون قرار خواهد گرفت.

 

شبکه تلویزیونی نیپون (NTV) قرار است بخشی از سهام استودیو جیبلی را خریداری کند و با ۴۲.۳ درصد از حق رأی، بزرگ‌ترین سهام‌دار آن شود. به علت خبری که این پنج‌شنبه اعلام شد، انتظار می‌رود مقامات NTV به مدیریت استودیو جیبلی ملحق شوند. جزئیات معامله، از جمله ارزش و زمانبندی آن، هنوز اعلام نشده‌است. این دو شرکت از سه دهه گذشته با یکدیگر تعامل داشتند و به تعبیر خودشان با احترام درکنار یکدیگر کار کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی نیپون (NTV) منتشرکننده اثر میازاکی به نام نائوشیکا از دره باد(Nausicaa of the Valley of the wind) درسال ۱۹۸۵ بود. این برنامه ادامه دهنده آثار استودیو جیبلی ازطریق برنامه سینمایی Friday Road Show بود. همچنینNTV یکی از سرمایه‌گذاران فیلم دیگری به کارگردانی هایائو میازاکی به نام سرویس تحویل کیکی (Kiki’s Delivery Service) در سال ۱۹۸۹ بود. همچنین از تأسیس موزه جیبلی در میتاکا ژاپن که در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد، حمایت کرد.

تلاش‌هایی برای حل مشکل جانشینی استودیو جیبلی در زمانی‌که تهیه‌کننده این استودیو، سوزوکی، و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تلویزیون نیپون، سوگیاما میکونی، در یک مرکز تفریحی حمام آب گرم دیدار کردند به‌طور جدی آغاز شد. در آن زمان، سوزوکی پرسید: « برای اینکه استودیو جیبلی به تمرکز خود به ساخت فیلم‌ها ادامه دهد، آیا می‌توانید در مدیریت تلویزیون نیپون کمک کنید؟. در جواب، سوگیاما جواب مثبت داد و گفت: «اگر این به معنای ادامه حمایت از اثار و حفظ محیطی باشد که جیبلی بتواند فیلم‌هایش را تولید کند.» این دو شرکت اظهار کردند تلویزیون نیپون با حفظ ارتباط دیرینه‌ خود با استودیو جیبلی و با رعایت ارزش‌های آن، تضمین می‌دهد که می‌تواند به‌طور دائمی ارزش تولید و برند استودیو جیبلی را حفظ کند.

استودیو جیبلی همچنین از تماشاگرانی که برای The Boy and The Heron (پسرک و هرون) که با عنوان قبلیHow Do You Live (چگونه زندگی می‌کنی) شناخته می‌شد، حاضر شده‌اند، سپاسگزاری کرد. این فیلم به‌طور تجاری در ۱۴ ژوئیه در ژاپن منتشر شد و تقریباً بدون تبلیغات یا نمایش‌های خبری به پخش درآمد. به علت آن‌که سوزوکی فکر میکرد انتشار آخرین اثر میازاکی، خودش به‌تنهایی رویدادی بزرگ برای جلب تماشاگران خواهد بود که این تکنیک تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده است. این فیلم تاکنون با نقدهای منفی کمی مواجه شده است و درآمد ناخالص به ارزش ۵۷.۴ میلیون دلار (۸.۱۶ میلیارد یِن ژاپنی) از فروش ۵.۴۶ میلیون بلیط به‌دست آورده است.

 

همچنین این فیلم در جدول باکس آفیس ژاپن، شامل فیلم‌های محلی و خارجی، در رتبه ۷۹ قرار دارد. سه عنوان دیگر از استودیو جیبلی همچنان در ده عنوان برتر تاریخ باقی مانده‌اند: Spirited Away(شهر اشباح)، Princess Mononoke(پرنسس مونونو) که شاید طولانی ترین و حماسی ترین فیلم هایائو میازاکی است و Howl’s Moving Castle(قلعه متحرک هاول).برای پیشرفت در رتبه‌بندی استودیو جیبلی، The Boy and The Heron باید از Arrietty(آریتی) که جایگاه ۵۹ را با درآمد ۹.۲۵ میلیارد یِن ژاپنی به‌دست آورده، پیشی بگیرد.

این فیلم تازه شروع به کار بین‌المللی خود کرده است. به‌تازگی به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم تورنتو انتخاب شده و بعداً در جشنواره فیلم سان سباستیان نمایش داده خواهد شد. تعدادی از جشنواره‌های دیگری که برنامه‌ریزی شده است، شامل جشنواره فیلم نیویورک، شیکاگو و بفی لندن می‌شود. این فیلم نیز در تاریخ ۸ دسامبر توسط شرکت GKIDS در ایالات متحده به‌صورت تجاری منتشر خواهد شد.

هایائو میازاکی در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲) در مراسم جوایز دولتی آکادمی هنرهای تصویری و علوم سینمایی جایزه افتخاری خود را دریافت کرد. همچنین، موزه هنرهای تصویری آکادمی در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) با برگزاری یک نمایشگاه ویژه به آثار هنری او ادای احترام کرد.

استودیو جیبلی در سال گذشته یک پارک با تم خاص مبتنی بر اثار میازاکی افتتاح کرد که دارای بازی‌ها و جذابیت‌هایی است که از فیلم‌هایی مانند همسایه من توتورو و پرنسس مونونوکه الهام گرفته‌اند. همچنین، یک نمایش تئاتری برگرفته از فیلم همسایه من توتورو توسط شرکت رویال شکسپیر در لندن نیز اجرا شد

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟